![]() ‘Hoe houden we de motor van inkomsten draaiende in dit Corona tijdperk?’, is dé vraag die in elk bedrijf vandaag de hoogste prioriteit krijgt. Hoe kan je als verkoper in deze turbulente tijden, waarde blijven creëren voor je prospecten en klanten? Ik geef graag 3 tips mee om hier als verkoper mee aan de slag te gaan. Eén zaak staat vast: blijf je klanten bellen en mailen. En alsjeblieft, zet technologie in om je daarbij te ondersteunen. Want sinds kort is videoconferecing het nieuwe normaal. Prospecten in je pipeline Ongetwijfeld heb je een pipeline van lopende offertes voor prospecten die op korte termijn een beslissing zouden nemen. Neem met elk van deze actieve prospecten contact op. Niet om te vragen wanneer de deal kan gesloten worden, wel vanuit empathie en respect. Zo kan je aangeven dat je graag even wil informeren welke impact Corona heeft op hun business en wat dat betekent voor het project? Wordt het uitgesteld, vertraagd, of wordt het misschien plots dringend? Ga hier niet in de sales modus, zo behoud je het best je kansen voor de toekomst. En bij uitstel, spreek dan af dat je hen binnen enkele maanden terug contacteert om het project terug op te nemen. Denk ook even na over bedrijven die ten gevolge van Corona in een groeiversnelling terecht gekomen zijn (voeding, medische sector, …) en daardoor echt gebaat zijn met jouw oplossing. Aarzel niet om deze in kaart te brengen en nu te prospecteren. Bestaande klanten Je klanten zullen het waarderen dat je hen even contacteert, het geeft blijk van je betrokkenheid. Je kan hen vragen of je op één of andere manier iets voor hen kan betekenen in deze periode met je dienstverlening of producten. Zo zijn er heel wat bedrijven die plots de urgentie voelen om te investeren in oplossingen om het thuiswerken te ondersteunen. Social Selling Je kan de komende weken ook aanwenden om je geloofwaardigheid en expertise verder op te bouwen. LinkedIn is hiervoor een krachtig platform. Zet je persoonlijk profiel op punt, stuur prospecten en klanten connectieverzoeken of een bericht als je al geconnecteerd was. Werk aan je content, zodat je waardevolle posts kan doen. Waarom maak je geen video, met enkele interessante tips voor je klanten? We are not in normal times Wees eerlijk met jezelf. Het is niet ondenkbaar dat jouw eerste en misschien ook tweede kwartaal van 2020 gekelderd worden. Je zal voelen dat de beslissingstermijnen langer worden en de closingpercentages lager. Omdat bedrijven in moeilijkere cash flow posities zullen komen. Zorg dan als verkoper dat jouw derde en laatste kwartaal uitzonderlijk goed worden. En dat kan je in deze turbulente Corona tijden goed voorbereiden. Benieuwd om te ontdekken wat topverkopers nog meer doen om succesvol te zijn? Dat ontdek je in mijn boek ‘Black box van de topverkoper’, verkrijgbaar bij lannoo.be of bol.com
2 Reacties
Barry Dekeyser
23/3/2020 10:20:50
Bedankt voor jouw waardevolle tips in een moeilijke tijd!
Antwoord
Valerie Roosens
23/3/2020 11:21:57
Bedankt ! En nu actie ! :-)
Antwoord
Laat een antwoord achter. |